Stel je voor: Je bent een kind in een klas. Je meester of juf geeft instructie. Je kijkt om je heen en je kijkt een beetje naar buiten. Eigenlijk alles wat je buiten ziet gebeuren is veel interessanter. Je leraar kan echt goed uitleggen, maar het komt gewoon niet binnen. De minuten tikken langzaam voorbij en je kan niet wachten om na schooltijd met je vriendjes/vriendinnetjes te spelen. Samen gave dingen te beleven.

Het bijzondere aan dit bovenstaande voorbeeld is dat het in veel klassen herkenbaar is. En dit ligt echt niet altijd aan de leerkracht. Ik ben er van overtuigd dat iedere leerkracht op zijn eigen manier ontzettend hard zijn best doet om leuke lessen te geven. Je hebt namelijk leerkrachten die extreem mooi kunnen vertellen, uitermate goed kunnen uitleggen en of zeer creatief zijn met mooie flitsende lessen maken. Maar soms kan het ‘enorm je best doen’ niet genoeg zijn.

Uit talloze onderzoeken is gebleken dat het meest effectieve onderwijs is, waarbij de kinderen elkaar onderwijzen. Zo’n 90% van de leerstof blijft hangen op het moment dat een leerling het aan een andere leerling uitlegt. In vergelijking met de 5% die blijft hangen als de leerkracht de enige zender is, maakt een enorm verschil. Als je daarbij ook nog eens, door beweging, de beide hersenhelften stimuleert en door diezelfde beweging zorgt dat de hersenen van het kind lekker actief blijven, heb je de meest effectieve vorm van onderwijs te pakken.

Workshop 1.0

Aan de hand van mijn workshop wil ik jou en jouw hele school graag meenemen in het effectief toepassen en uitwerken van coöperatief en actief leren in de klas. En natuurlijk is coöperatief leren niet nieuw. Bijna iedere leerkracht heeft er wel eens mee gewerkt. Maar ik ben er van overtuigd dat ik jouw school de handvatten kan geven om dit op de juiste manier te implementeren in het onderwijs.

Wat kun je verwachten?
  • We gaan leren waarom coöperatief en actief leren effectief werkt binnen het onderwijs;
  • We gaan actief aan de slag met verschillende werkvormen;
  • We gaan leren dat het werken met coöperatieve en actieve werkvormen vanzelf makkelijker wordt;
  • We gaan inzetten op het invoeren en uitvoeren van de didactische structuren;
  • We gaan samen didactische structuren bedenken die jij direct kunt toepassen in jouw klas;
  • We gaan plezier hebben!